سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
کل بازدید : 67564
کل یادداشتها ها : 171
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
 زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوعاتی است که نظریه های گوناگونی درباره آن ارائه شده و بحث های زیادی ضرورت گرفته است. هر کس بنا بر تجربه یا تحقیق خود زمان یا زمان های خاصی را برای مطالعه پیشنهاد می کند. به راستی بهترین زمان برای مطالعه چه موقعی است؟ چه زمانی حافظه توانایی بیشتری برای به خاطر سپاری مطالب دارد؟ در چه هنگامی از شبانه روز، مغز کارایی بالاتری دارد؟ و خلاصه اینکه در چه زمانی باید درس خواند تا بتوان حد اکثر استفاده را از درس و یادگیری برد؟ پاسخ به این پرسش ها متفاوت است.میخواهیم در این مقاله درباره زمان های طلایی برای مطالعه  کمی توضیح دهیم.
 

زمان های مناسب مطالعه

 
عده ای معتقدند شب و خصوصا آخر شب، زمانی مناسب برای مطالعه و یادگیری است و برعکس، عده ای دیگر عقیده دارند که مناسب ترین زمان برای یادگیری اوایل صبح است.
 گروهی که معتقدند مطالعه آخر شب مناسب تر است، می گویند چون خواننده بعد از مطالعه می خوابد ذهن فرصت کافی برای پردازش اطلاعات دارد و مطالب خوانده شده بهتر در حافظه تثبیت می گردد.لذا مطالب برای مدت طولانی تری در حافظه باقی می ماند. در واقع این گروه معتقدند از آنجا که در هنگام خواب مطلب یا اطلاعات جدید دیگری وارد حافظه نمی شود لذا فرصت کافی برای پردازش اطلاعات وارده است . آنان معتقدند با این روش مطالب خوانده شده بهتر به خاطر سپرده می شوند و کمتر فراموش می گردند، زیرا خواب فرصتی بسیار مناسب برای ماندگاری آنها در حافظه است.
 گروهی که مطالعه در صبح زود را پیشنهاد می کنند عقیده دارند که یادگیری نیاز به مغز آماده وسر حال و بدون خستگی دارد. این عده معتقدند با مغز خسته نمی توان چیزی را به درستی آموخت. در واقع اصل را بر آمادگی مغز می دانند. اینان بر این عقیده هستند که چون در شب مغز استراحت کرده و شخص خستگی ذهنی ندارد لذا هنگام صبح آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد و آنچه در صبح خوانده شود بهتر در حافظه باقی می ماند، به همین دلیل مطالعه در اوایل صبح را پیشنهاد می کنند.
 
 

 تفاوت مطالعه در صبح زود با آخر شب

 
اخیراً عده ای از محققین نظره ای داده اند مبنی بر این که ساعات بین 8:30 تا 18.30 بعد از ظهر بهترین زمان برای مطالعه است. این پژوهشگران می گویند علم جدید می گوید در هر ساعت از شبانه روز انسان استعداد و توانایی خاصی دارد. طبق عقاید قبلی پزشکان انسان طی ساعات مختلف شبانه روز در یک حالت تعادل پایدار به سر می برد. زمان مطالعه بستگی به خود شما دارد که چه موقعی از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید. اگر نسبت به زمان های خاص برای مطالعه شرطی شده اید آن اوقات بهترین زمان مطالعه است.
اما یافته های اخیر علم (کرونوییولوژی) نشان می دهد، بدن انسان در طی شبانه روز متحمل تغییرات زیادی در این زمینه می شود و در هر ساعت از روز توانایی خاصی دارد. این محققین معتقدند حافظه کوتاه مدت و سرعت انتقال فکری در بیشتر افراد در ساخت آخر صبح تا اوایل بعد از ظهر به بیشترین حد فعالیت می رسد. بهترین زمان برای فعال شدن حافظه دراز مدت از ساعت 6.30تا 30:8 بعد از ظهر است بنابراین این اوقات زمانی بسیار مناسب برای مطالعه به شمار می رود . در ساعت آخر شب و اوایل صبح میزان حافظه دراز مدت، درک مطلب و فراگیری دروس در کمترینم حد ممکن است.  از همین نکته باید استفاده کرد و به دانش آموزان توصیه کرد و زمانی که حافظه دراز مدت فعالیت چندانی ندارد کم تر مطالعه کند. همچنین می گویند: میزان احساسات فرد نسبت به درد به طور کلی در طی روز افزایش می یابد و در هنگام شب به حداکثر می رسد. طبق بررسی های انجام شده در زنان باردار نیز بیشترین شروع ساعات درد زایمان 12 نیمه شب تا 4 صبح است.
 

 زمان دقیق مطالعه

 
واقعیت این است که هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد. یعنی دقیقا نمی توان مشخص کرد که در چه هنگامی باید مطالعه و در چه موقعی از آن پرهیز کرد بلکه هر وقت احساس کردید که می توانید مطالعه کنید درس خواندن را شروع کنید .زمان مطالعه بستگی به خود شما دارد که چه موقعی از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید. اگر نسبت به زمان های خاص برای مطالعه شرطی شده اید آن اوقات بهترین زمان مطالعه است. اگر همیشه عادت دارید صبح ها در مکان مشخص مطالعه کنید آن زمان و آن مکان برای شما بسیار مناسب است زیرا نسبت به زمان و مکان مطالعه شرطی شده اید تا آمادگی بیشتری برای تمرکز و یادگیری دارید. به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از غذا خوردن(خصوصا ناهار یا شام) مطالعه نکنید. زیرا با پر بودن معده خون به طرف آن هجوم آورده تا غذا هر چه سریعتر هضم گردد و در نتیجه خون کمتری به مغز می رسد و احساس خواب آلودگی به فرد دست داده و سطح هوشیاری مغز کاهش می یابد. بنابراین پس از صرف غذا کمی استراحت کرده و بعد مطالعه را شروع کنید.
 

شگفتی های زمان در حیات انسان

 
"اکثر انسان ها از نیمه شب تا شش صبح به دنیا می آیند و بین 4 تا 10 صبح بدرود حیات می گویند."
 و اما توصیه ای برای کسانی که شدیداً غیر فعال هستند. برنامه روزانه خود را مجدا سازمان بندی کنید .کارهای مشکل و فعالیت های خلاقه را صبح هنگامی که کاملا هوشیار هستید انجام دهید و برنامه خود را طوری ترتیب دهید که فعالیت های تحریک کننده و همکشی در طول ساعت اولیه بعدازظهر صورت بپذیرد. در زیر روش هایی را عنوان می کنیم که طی آن ها می توانید با ساعت درونی تان سازگار تر و موافق تر زندگی کنید.
 
  9صبح
حافظه کوتاه مدت انسان در نیمه های شب در اوج قدرت خود قرار دارد زیرا دمای بدن به پایین ترین مقدار خود می رسد و مغز در این حالت به نحو کار آیندی قادر به ذخیره اطلاعات می باشد. اما خوشبختانه حافظه کوتاه مدت شما در ساعت 9 صبح نیز هنوز خوب کار می کند. احتمالا این درست همان زمانی است که شما شروع به کار می کنید و اگر چنین است زمان مناسبی است برای ملاقات های کوتاه ولی نه دیدار های طولانی؛ زیرا زمان حافظه کوتاه مدت است.
 
11 صبح
حل مسائل بین اواسط صبح و اواخر آن از هر زمان دیگری سهل تر انجام می پذیرد پس از آن به علت افزایش خستگی این توانایی سیر نزولی خود را طی می کند. بهترین وقت برای تصمیم گیری دشوار، حول و حوش قبل از نهار است. متخصصان مطالعه و یادگیری به شدت اعتماد دارند که مهمترین عامل تخریب حافظه ونداشتن تمرکز عالی "اضطراب" است. برنامه ریزی درسی، مطالعه درطول سال تحصیلی و استفاده بهتراززمان والبته آسودگی شب امتحان ازهمه اضطراب های کاذب جلوگیری می کنند.
 
2تا 5 بعد ازظهر
حساسیت نسبت به درد در واپسین ساعات بعد از ظهر به حداقل خود رسیده و بالعکس در نیمه های شب به اوج خود می رسد. بنابراین بهتر است از دندانپزشک خود برای بعد از ظهر وقت بگیرید و از جلسات معالجاتی در ابتدای صبح پرهیز کنید.با آغاز عصر، حساسیت نسبت به درد افزایش می یابد. بنابراین اگر بایستی با دوچرخه خود به زمین بیفتید یا تزریقی داشته باشید آن را حدود ساعت 8 شب انجام دهید.
 
بعد از ظهر
حافظه بلند مدت آن نوع حافظه ای است که در موقع به خاطر آوردن وقایع دیروز یا ماه های گذشته از آن استفاده می کنیم و در حدود 3 بعد از ظهر بیش از هر زمانی با کارایی عمل می کند. اگر بایستی مطلب مهمی را به خاطر بسپارید، این ساعت وقت آن است.
 
4تا 8 بعد از ظهر
سرعت واکنش در ابتدای روز، نسبت به هر وقت دیگری کمتر است. لیکن تدریجاً بهبود یافته و بین واپسین ساعات بعد از ظهر و اواسط عصر به بالاترین مقدار خود می رسد.این بهترین موقع برای تایپ کردن یا بازی تنیس است.
 
 
7 بعد ازظهر
متابولیسم در اوایل عصر بالاترین حد خود را دارا است و در ساعت اولیه صبح پایین ترین حد را این حقیقت که سرعت متابولیسم در نیمه های شب کاهش می یابد، به مبتلایان سرطان امید تازه ای می بخشد. سلول ها در حالت کند خود در مقابل داروهای خاصی کمتر آسیب پذیرند و با زمان بندی صحیح وعده های مصرف مواد ضد سرطان می توان کارایی آن ها را افزایش داد. داروهای ضد آسم و مسکن ها نیز در ساعات آخر عصر موثرترند و اثرات جانبی کمتری را بر جای میگذارند. اما مخاطب اصلی ما دانش آموزان، داوطلبان کنکور و دانشجویان هستند که باید در ساعت های مختلف با توجه به آمادگی جسمانی و ذهنی مطالعه کنند و لزوماً نبایستی در یک زمان بسیار کوتاه که شاید حافظه بلند مدت با کوتاه مدت قدری بیشتر فعال هستند، مطالعه کنند. بنابراین با یک برنامه سنجیده و دقیق سعی می کنید در ساعت های مختلف درس بخوانید.
 
اما نکات اشاره شده در این قسمت را نیز رعایت کنید که به طور خلاصه عبارتند از:
1-صبح ها بیشتر سعی در یادگیری مطالب داشته باشید.
2-درس هایی را که نیاز به مرور دارند، ترجیحاً به شب موکول کنید.بلافاصله پس از غذا خوردن با شکم پر مطالعه نکنید.
3-قبل و بعد از مطالعه، حتما استراحت کنید.
5-هنگام هیجان های عصبی، ترس، خشم اضطراب و کینه و ناراحتی مطالعه نکنید. زیرا تمرکز ندارید.
6-برای مطالعه شور و شوق و اشتیاق فراوان داشته باشید. درحالت خستگی و بی خوابی مطالعه نکنید، چون برای مطالعه تمرکزحواس ندارید.
7-انتظار بیجا ازخود نداشته باشید. به اندازه هوش، استعداد، توانایی و تلاشتان بهره خواهید برد.
8-پس از یک ورزش سنگین، با همان خستگی و بدن عرق کرده، مطالعه نکنید.
9-ابتدا وضعیت جسمی و روحی خود رامتعادل کنید و سپس شروع به مطالعه می کنید.
 
یادآوری مهم
متخصصان مطالعه و یادگیری به شدت اعتماد دارند که مهمترین عامل تخریب حافظه و نداشتن تمرکز عالی "اضطراب"است. برنامه ریزی درسی، مطالعه در طول سال تحصیلی و استفاده بهتر از زمان و البته آسودگی شب امتحان از همه اضطراب های کاذب جلوگیری می کنند.
 
یک هشدارمهم
تمام تمرین های گفته شده تا الان فقط در صورتی پاسخ مثبت می دهند و از آن ها نتیجه مطلوب حاصل می شود که به هیچ عنوان منفی حرف نزنید. وقتی شما درباره خودتان با عبارت منفی حرف می زنید، همه چیز را خراب می کنید هرگز نگویید حافظه ام خراب است و اصلاً هیچ چیز را نمی فهمم



منبع : بهترین زمان (زمان طلایی) برای مطالعه

  

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای 18 سال ایرانی (به جز مواردی که استثنا شده‌اند) باید به خدمت سربازیبروند. برای اولین بار لایحه? خدمت اجباری نظام وظیفه در سال 1303 توسط رضا شاه به مجلس شورای ملی چهارم تقدیم شد و به رغم مخالفت ملاکان بزرگ و روحانیون، قانون نظام اجباری که مشتمل بر سی و شش ماده بود در جلسه 178 مجلس شورای ملی دوره 5 مورخ شنبه شانزدهم خرداد 1304 به تصویب رسید.

در ایران بسیاری (به ویژه پسران) بر این باورند که خدمت سربازی هدر دادن 2 سال از بهترین سال‌های عمرشان است درحالیکه برخی (از جمله مقامات نظامی) آن را حرکتی جهادی و جهاد در راه خدا می‌دانند. بسیاری نیز گذراندن خدمت مقدس سربازی به مدت 2 سال را بخشی از ادای دین هر پسر به مملکت و نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند.

گذراندن دوره سربازی برای تمامی مشمولین اجباری است و مشمولین قبل از پایان این دوره از انجام هرگونه خدمات دولتی و… بازداشته می‌شوند، مگر با ارائه مدرک معافیت موقت. در مهر ماه 1396، شرط ارائه مدرک سربازی برای اخذ گواهینامه برداشته شد.

4 راه برای کاهش خدمت مشمولان غیر غایب وجود دارد

کسر خدمت ایثارگران
کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیردرگیر، مناطق عملیاتی مناطق محروم و بد آب‌وهوا (کاهش زمان خدمت به 19 ماه) و همچنین خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر (کاهش زمان خدمت به 18 ماه)
کسر خدمت فرزند(سه ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند)
کسر خدمت نخبگان؛ کسر به میزان 2ماه تا کل مدت خدمت

شرط بهره‌مندی از کسر خدمت‌های ایثارگری

نداشتن غیبت
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره شرط بهره‌مندی از کسر خدمت‌ مربوط به رزمندگی، جانبازی و آزادگی افزود: «نداشتن غیبت مهم‌ترین شرط برای بهره‌مندی از این کسر خدمت‌ها است. درواقع اگر فردی وارد غیبت شود به‌هیچ‌عنوان امکان بهره‌مندی از این تسهیلات برایش وجود ندارد و حتی اگر جزو 20 هزار نفر اول قرار بگیرد باید سربازی‌اش را به شکل عادی طی کند از این‌رو به تمامی مشمولان توصیه می‌شود که حتما توجه داشته باشند که وارد غیبت نشوند.»

به گفته‌ی وی،‌ مشمولان می‌توانند پیش از آنکه وارد غیبت شوند نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند. از سوی دیگر افرادی که ممکن است دارای این شرایط باشند حتی در حین خدمت نیز می‌توانند از آن بهره‌‌مند شوند. از این‌رو می‌توانند پس از اعزام به سربازی شانس خود را در سال دوم خدمت برای بهره‌مندی از این کسر خدمت‌ها استفاده کنند؛ اما داشتن غیبت تمامی این شانس‌ها را از بین می‌برد.»

شروط کسر خدمت برای فرزندان کارمندان دولت و نیروهای مسلح

کریمی با اشاره به آن دسته از کارمندان دولت که در زمان هشت سال دفاع مقدس در مناطق جنگی مشغول به خدمت بودند، گفت: «فرزندان این افراد نیز با توجه به شرایط و دستورالعملی که ابلاغ‌شده می‌توانند از این کسر خدمت‌ها بهره‌‌مند شوند؛ به‌عنوان مثال فردی که در دوران دفاع مقدس کارمند وزارت نیرو بوده و وظیفه برق‌رسانی به مناطق جنگ‌زده را داشته گرچه رزمنده نبوده اما به سبب حضور و خدماتی که در مناطق جنگی داشته می‌تواند از این کسر خدمت‌ها برای فرزندش استفاده کند.»

به گفته‌ی وی: «کارمندان نیروهای مسلح که در طرحی به نام امام حسن مجتبی (ع) حضور داشتند نیز جزو واجدین شرایط محسوب می‌شوند که جزئیات این طرح نیز به اطلاع مراکز خدمتی آن‌ها رسیده است. مثلا ممکن است در زمان جنگ تحمیلی فردی در سیستان و بلوچستان حضور داشته که این فرد نیز جزو واجدین شرایط محسوب می‌شود یا افرادی که پس از پایان جنگ در مناطق عملیاتی کردستان حضور داشتند هم می‌توانند از چنین تسهیلاتی استفاده کنند که جزئیات آن و شرایط کامل آن به اطلاعشان رسیده است.»

سربازان امریه مشمول کسر خدمت سربازی نمی‌شوند

بر اساس گزارش جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، سربازان امریه متعهد به انجام دو سال خدمت می‌شوند؛ از این‌رو کسر خدمت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و آن‌ها موظف‌اند زمانی را که متعهد به انجام خدمت در آن شده‌اند سپری کنند.

کریمی اضافه کرد: «در اجرای این طرح دیگر سال تولد مشمولان اهمیتی ندارد و تمامی افراد می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. به‌عنوان مثال اگر فردی پدر یا مادرش سابقه حضور در جبهه داشته و سه سال دیگر به سن مشمولیت یا اعزام به سربازی می‌رسد، باید در فرصت یک‌ماهه پیش رو نسبت به ثبت نام اقدام کند؛ اما بررسی اولویت‌هایش و اینکه آیا جزو 20 هزار نفر قرار می‌گیرد یا خیر در همان سالی که موعد اعزام به سربازی‌اش باشد انجام خواهد شد؛ اما ثبت نام باید امسال انجام شود.»

 

امکان معافیت با کسر خدمت ایثارگری خدمت سربازی

کریمی با بیان اینکه طبق قانون افرادی که پدرشان 30 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد گفت: «بنابراین اولویت‌های ما از 29 ماه رزمندگی آغاز می‌شود؛ اما از سوی دیگر با توجه به اینکه گفته ‌شده است به ازای هر یک ماه رزمندگی و اسارت یک ماه نیز کسر خدمت به فرد تعلق می‌گیرد بنابراین قطعا در میان 20 هزار نفر نخست افرادی حضور دارند که مثلا 29 ماه یا 28 ماه کسر خدمت به آنان تعلق می‌گیرد؛ درحالی‌که طول مدت سربازی کمتر از این مدت است. بنابراین این افراد از انجام خدمت سربازی معاف شده و دوره آموزشی را نیز در سال‌های آتی با فراخوان سازمان طی خواهند کرد.»

بر اساس گزارش جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، این قانون مربوط به برنامه ششم است بنابراین حداقل تا پنج سال آینده اجرایی خواهد شد و 20 هزار نفر نخست نیز در هر سال شناسایی می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا با توجه به خوداظهاری متقاضیان نسبت به راستی‌آزمایی اظهاراتشان اقدام می‌شود یا خیر؟ افزود: «پس از ثبت نام، عملیات راستی‌آزمایی نیز انجام‌ می‌شود و بر اساس اطلاعات صحیح کسر خدمت‌ها به متقاضیان تعلق می‌گیرد. درخواست ما از متقاضیان این است که اطلاعات خود را کامل و درست در فرم‌ها وارد کنند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.»



منبع : خدمت سربازی و شرایط آن


  

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای 18 سال ایرانی (به جز مواردی که استثنا شده‌اند) باید به خدمت سربازی بروند. برای اولین بار لایحه? خدمت اجباری نظام وظیفه در سال 1303 توسط رضا شاه به مجلس شورای ملی چهارم تقدیم شد و به رغم مخالفت ملاکان بزرگ و روحانیون، قانون نظام اجباری که مشتمل بر سی و شش ماده بود در جلسه 178 مجلس شورای ملی دوره 5 مورخ شنبه شانزدهم خرداد 1304 به تصویب رسید.

در ایران بسیاری (به ویژه پسران) بر این باورند که خدمت سربازی هدر دادن 2 سال از بهترین سال‌های عمرشان است درحالیکه برخی (از جمله مقامات نظامی) آن را حرکتی جهادی و جهاد در راه خدا می‌دانند. بسیاری نیز گذراندن خدمت مقدس سربازی به مدت 2 سال را بخشی از ادای دین هر پسر به مملکت و نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند.

گذراندن دوره سربازی برای تمامی مشمولین اجباری است و مشمولین قبل از پایان این دوره از انجام هرگونه خدمات دولتی و… بازداشته می‌شوند، مگر با ارائه مدرک معافیت موقت. در مهر ماه 1396، شرط ارائه مدرک سربازی برای اخذ گواهینامه برداشته شد.

4 راه برای کاهش خدمت مشمولان غیر غایب وجود دارد

کسر خدمت ایثارگران
کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیردرگیر، مناطق عملیاتی مناطق محروم و بد آب‌وهوا (کاهش زمان خدمت به 19 ماه) و همچنین خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر (کاهش زمان خدمت به 18 ماه)
کسر خدمت فرزند (سه ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند)
کسر خدمت نخبگان؛ کسر به میزان 2ماه تا کل مدت خدمت

شرط بهره‌مندی از کسر خدمت‌های ایثارگری

نداشتن غیبت
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره شرط بهره‌مندی از کسر خدمت‌ مربوط به رزمندگی، جانبازی و آزادگی افزود: «نداشتن غیبت مهم‌ترین شرط برای بهره‌مندی از این کسر خدمت‌ها است. درواقع اگر فردی وارد غیبت شود به‌هیچ‌عنوان امکان بهره‌مندی از این تسهیلات برایش وجود ندارد و حتی اگر جزو 20 هزار نفر اول قرار بگیرد باید سربازی‌اش را به شکل عادی طی کند از این‌رو به تمامی مشمولان توصیه می‌شود که حتما توجه داشته باشند که وارد غیبت نشوند.»

به گفته‌ی وی،‌ مشمولان می‌توانند پیش از آنکه وارد غیبت شوند نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند. از سوی دیگر افرادی که ممکن است دارای این شرایط باشند حتی در حین خدمت نیز می‌توانند از آن بهره‌‌مند شوند. از این‌رو می‌توانند پس از اعزام به سربازی شانس خود را در سال دوم خدمت برای بهره‌مندی از این کسر خدمت‌ها استفاده کنند؛ اما داشتن غیبت تمامی این شانس‌ها را از بین می‌برد.»

شروط کسر خدمت برای فرزندان کارمندان دولت و نیروهای مسلح

کریمی با اشاره به آن دسته از کارمندان دولت که در زمان هشت سال دفاع مقدس در مناطق جنگی مشغول به خدمت بودند، گفت: «فرزندان این افراد نیز با توجه به شرایط و دستورالعملی که ابلاغ‌شده می‌توانند از این کسر خدمت‌ها بهره‌‌مند شوند؛ به‌عنوان مثال فردی که در دوران دفاع مقدس کارمند وزارت نیرو بوده و وظیفه برق‌رسانی به مناطق جنگ‌زده را داشته گرچه رزمنده نبوده اما به سبب حضور و خدماتی که در مناطق جنگی داشته می‌تواند از این کسر خدمت‌ها برای فرزندش استفاده کند.»

به گفته‌ی وی: «کارمندان نیروهای مسلح که در طرحی به نام امام حسن مجتبی (ع) حضور داشتند نیز جزو واجدین شرایط محسوب می‌شوند که جزئیات این طرح نیز به اطلاع مراکز خدمتی آن‌ها رسیده است. مثلا ممکن است در زمان جنگ تحمیلی فردی در سیستان و بلوچستان حضور داشته که این فرد نیز جزو واجدین شرایط محسوب می‌شود یا افرادی که پس از پایان جنگ در مناطق عملیاتی کردستان حضور داشتند هم می‌توانند از چنین تسهیلاتی استفاده کنند که جزئیات آن و شرایط کامل آن به اطلاعشان رسیده است.»

سربازان امریه مشمول کسر خدمت سربازی نمی‌شوند

بر اساس گزارش جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، سربازان امریه متعهد به انجام دو سال خدمت می‌شوند؛ از این‌رو کسر خدمت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و آن‌ها موظف‌اند زمانی را که متعهد به انجام خدمت در آن شده‌اند سپری کنند.

کریمی اضافه کرد: «در اجرای این طرح دیگر سال تولد مشمولان اهمیتی ندارد و تمامی افراد می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. به‌عنوان مثال اگر فردی پدر یا مادرش سابقه حضور در جبهه داشته و سه سال دیگر به سن مشمولیت یا اعزام به سربازی می‌رسد، باید در فرصت یک‌ماهه پیش رو نسبت به ثبت نام اقدام کند؛ اما بررسی اولویت‌هایش و اینکه آیا جزو 20 هزار نفر قرار می‌گیرد یا خیر در همان سالی که موعد اعزام به سربازی‌اش باشد انجام خواهد شد؛ اما ثبت نام باید امسال انجام شود.»

 

امکان معافیت با کسر خدمت ایثارگری خدمت سربازی

کریمی با بیان اینکه طبق قانون افرادی که پدرشان 30 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته باشند از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد گفت: «بنابراین اولویت‌های ما از 29 ماه رزمندگی آغاز می‌شود؛ اما از سوی دیگر با توجه به اینکه گفته ‌شده است به ازای هر یک ماه رزمندگی و اسارت یک ماه نیز کسر خدمت به فرد تعلق می‌گیرد بنابراین قطعا در میان 20 هزار نفر نخست افرادی حضور دارند که مثلا 29 ماه یا 28 ماه کسر خدمت به آنان تعلق می‌گیرد؛ درحالی‌که طول مدت سربازی کمتر از این مدت است. بنابراین این افراد از انجام خدمت سربازی معاف شده و دوره آموزشی را نیز در سال‌های آتی با فراخوان سازمان طی خواهند کرد.»

بر اساس گزارش جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، این قانون مربوط به برنامه ششم است بنابراین حداقل تا پنج سال آینده اجرایی خواهد شد و 20 هزار نفر نخست نیز در هر سال شناسایی می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا با توجه به خوداظهاری متقاضیان نسبت به راستی‌آزمایی اظهاراتشان اقدام می‌شود یا خیر؟ افزود: «پس از ثبت نام، عملیات راستی‌آزمایی نیز انجام‌ می‌شود و بر اساس اطلاعات صحیح کسر خدمت‌ها به متقاضیان تعلق می‌گیرد. درخواست ما از متقاضیان این است که اطلاعات خود را کامل و درست در فرم‌ها وارد کنند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.»



منبع : خدمت سربازی و شرایط آن


  
مهندسی مکانیک یعنی تعمیر خودرو و مهندسی مهندسی مکانیک یعنی فردی با دست های آلوده به بنزین یا روغن ماشین چنین دیدگاهی را میتوانید در بین تعداد قابل توجهی از عامه مردم و حتی داوطلبان آزمون سراسری بیابید در حالی که رشته مهندسی مکانیک به جز یک درس تک واحدی تقریبا هیچ ارتباطی با شغل مهندسی مکانیکی ماشین ندارد. البته دانشجویان در این رشتهه با اصول طراحی و طرز کار مکانیزم های مختلف به کار رفته در اتومبیل به طور اصولی و پایه ای اشنا میشوند اما به تعمیر خودرو نمیپردازند. در حقیقت رشته مهندسی مکانیک بخشی از علم فیزیکک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آن ها میپردازد و میکوشد تا با توجه به نتایج بررسی های خود طرحی نو در زمینه فنن شناسی وضعیت ارائه دهد و در را پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.
 

گرایش های رشته مهندسی مکانیک

طراحی جامدات
حرارت و سیالات
ساخت و تولید
مهندسی دریا
 

توانایی های لازم رشته مهندسی مکانیک

دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو دروس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد. فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه مند به کار های تئوریک میتواند جذب این رشته شود و در بخش های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه مند به طراحی و ساخت وسایل وو دستگاهای مختلف میتواند این رشته را انتخاب نماید.
 

موقعیت شغلی رشته مهندسی مکانیک در ایران

توسعه سخت افزاری و رشد مسایل مهندسی گرایش به سمت تولید داخل کشور و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی باعث رشد چشمگیر بازار کار مهندسین مکانیک در ایران شده است.
یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه های مختلفی فعالیت میکند که ازجمله آنها میتوان طراحی و ساخت ماشین آلات و قطعات آنها ،طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه ها، طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم های انتقال و تصفیه آب و....فعالیت کند.
 

دانشگاه های ارائه پذیرنده رشته مهندسی مکانیک

دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه گلستان
دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان
دانشگاه مازندران
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه شهید مدنی
دانشگاه صنعتی ارومیه
دانشگاه شهید باهنر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعت نفت
دانشگاه صنعتی جندی شاپور
دانشگاه صنعتی بابل
دانشگاه اراک
دانشگاه اردکان
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یزد
دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه تفرش
دانشگاه رازی
دانشگاه سمنان
دانشگاه زنجان
دانشگاه شیراز
دانشگاه اصفهان
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ایلام
دانشگاه بجنورد
دانشگاه بناب
دانشگاه خلیج فارس
دانشگاه تهران
دانشگاه تبریز
دانشگاه صنعتی بیرجند
دانشگاه گیلان
دانشگاه مراغه
دانشگاه صنعتی کرمانشاه
دانشگاه صنعتی سهند
دانشگاه صنعتی سیرجان
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی همدان
دانشگاه علم و فناوری مازندران
دانشگاه قم
دانشگاه شاهرود
دانشگاه ولی عصر رفسنجان
دانشگاه غیر انتفاعی شمال – آمل
دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل
دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه مهندسی فناوری های نوین – قوچان

  
مهندسی مکانیک یعنی تعمیر خودرو و مهندسی مهندسی مکانیک یعنی فردی با دست های آلوده به بنزین یا روغن ماشین چنین دیدگاهی را میتوانید در بین تعداد قابل توجهی از عامه مردم و حتی داوطلبان آزمون سراسری بیابید در حالی که رشته مهندسی مکانیک به جز یک درس تک واحدی تقریبا هیچ ارتباطی با شغل مهندسی مکانیکی ماشین ندارد. البته دانشجویان در این رشتهه با اصول طراحی و طرز کار مکانیزم های مختلف به کار رفته در اتومبیل به طور اصولی و پایه ای اشنا میشوند اما به تعمیر خودرو نمیپردازند. در حقیقت رشته مهندسی مکانیک بخشی از علم فیزیکک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آن ها میپردازد و میکوشد تا با توجه به نتایج بررسی های خود طرحی نو در زمینه فنن شناسی وضعیت ارائه دهد و در را پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.
 

گرایش های رشته مهندسی مکانیک

طراحی جامدات
حرارت و سیالات
ساخت و تولید
مهندسی دریا
 

توانایی های لازم رشته مهندسی مکانیک

دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو دروس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد. فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه مند به کار های تئوریک میتواند جذب این رشته شود و در بخش های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه مند به طراحی و ساخت وسایل وو دستگاهای مختلف میتواند این رشته را انتخاب نماید.
 

موقعیت شغلی رشته مهندسی مکانیک در ایران

توسعه سخت افزاری و رشد مسایل مهندسی گرایش به سمت تولید داخل کشور و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی باعث رشد چشمگیر بازار کار مهندسین مکانیک در ایران شده است.
یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه های مختلفی فعالیت میکند که ازجمله آنها میتوان طراحی و ساخت ماشین آلات و قطعات آنها ،طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه ها، طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم های انتقال و تصفیه آب و....فعالیت کند.
 

دانشگاه های ارائه پذیرنده رشته مهندسی مکانیک

دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه گلستان
دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان
دانشگاه مازندران
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه شهید مدنی
دانشگاه صنعتی ارومیه
دانشگاه شهید باهنر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعت نفت
دانشگاه صنعتی جندی شاپور
دانشگاه صنعتی بابل
دانشگاه اراک
دانشگاه اردکان
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یزد
دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه تفرش
دانشگاه رازی
دانشگاه سمنان
دانشگاه زنجان
دانشگاه شیراز
دانشگاه اصفهان
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ایلام
دانشگاه بجنورد
دانشگاه بناب
دانشگاه خلیج فارس
دانشگاه تهران
دانشگاه تبریز
دانشگاه صنعتی بیرجند
دانشگاه گیلان
دانشگاه مراغه
دانشگاه صنعتی کرمانشاه
دانشگاه صنعتی سهند
دانشگاه صنعتی سیرجان
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی همدان
دانشگاه علم و فناوری مازندران
دانشگاه قم
دانشگاه شاهرود
دانشگاه ولی عصر رفسنجان
دانشگاه غیر انتفاعی شمال – آمل
دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل
دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه مهندسی فناوری های نوین – قوچان

  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ